رئیس ایدرو در مراسم تکریم و معارفه مدیران ایزوایکو:
برنامه ویژه ایدرو برای توسعه اقتصاد دریا محور
معاون وزیر صمت ارتباط و هماهنگی 4 موضوع تقاضا، ساخت، تامین مالی و بهره بردار برای موفقیت اکوسیستم اقتصاد دریا محور را ضروری خواند و از برنامه ویژه ایدرو برای توسعه اقتصاد دریا محور خبر داد.

به گزارش ایدرونیوز؛ «فرشاد مقیمی» معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) با اشاره به سیاستهای کلی توسعه دریا محور ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: در این ابلاغیه و سیاست کلان الزاماتی وجود دارد که از 10 محور احصا شده، 4 محور آن مستقیم به مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط میشود و در بقیه موارد نیز وابسته به فعالیت مجموعههای وزارت صمت در این حوزه است.
وی افزود: موضوع اقتصاد دریا محور امروز آنقدر برای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مهم است که سازمان مسئولیت صنعت اقتصاد دریا محور را بر عهده گرفته تا به عنوان نهاد توسعهای اقتصاد دریا محور در کشور عمل کند.
معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه برآورد میشود ارزش اقتصاد دریایی در دنیا در سال 2030 میلادی به بیش از 2500 میلیارد دلار برسد ، خاطرنشان کرد : این عدد در اقتصاد کشور ما در حال حاضر 500 میلیون دلار است که عدد بسیارکمی است و پیش بینی می شود این میزان برای ده سال آینده به حدود هشت میلیارد دلار برسد.
وی در این خصوص اضافه کرد: ضروری است برای تحقق این هدف همه ذینفعان این حوزه نقش آفرینی مناسبی داشته باشند.
رئیس ایدرو در ادامه ارتباط و هماهنگی بین چهار موضوع تقاضا، ساخت، تامین مالی و بهرهبردار را زمینهساز موفقیت اکوسیستم اقتصاد دریا محور خواند و یادآور شد: تقاضای ساخت در این حوزه در اختیار سایر ذینفعان است اما این بدان معنا نیست که نسبت به این مقوله بیتفاوت باشیم و ایدرو بهطور جدی دنبال تجمیع تقاضاها است.
وی درخصوص حوزه ساخت با اشاره به وجود حدود 97 شرکت سازنده شناور با اندازه و رتبهبندیهای مختلف در کشور تصریح کرد: برآوردها این است که کشور تا ده سال آینده به بیش از 2800 شناور نیاز دارد و پیگیری و مدیریت این موضوع هم بایست مورد توجه قرارگیرد.
مقیمی همچنین صنعت اسقاط و اوراق کردن کشتیها را مهم خواند و اظهار کرد: هم اکنون حدود 150 کشتی در کشور برای اوراقسازی وجود دارد ولی به دلیل اینکه شرایط اوراقسازی کشتیها در کشور وجود ندارد، این کشتیها با قیمتهای ناچیزی به بنگلادش و هند و پاکستان و ... فروخته میشوند. در این زمینه ما دنبال این هستیم که ظرفیت اوراقسازی کشتیها را در کشور بوجود بیاوریم.
وی با اشاره به اهمیت موضوع تامین منابع مالی در صنعت دریا تصریح کرد: با پیگیریهای انجام شده، حدود 4 همت در بودجه سال 1404 برای صندوق صنایع دریایی پیش بینی شده است.
رئیس ایدرو در ادامه از مدیرعامل و اعضای هیات مدیره ایزوایکو خواست با یک برنامه نظام مند و به تدریج امکان ورود این شرکت را به بورس فراهم سازند تا امکان بهره گیری از سرمایههای مردمی فراهم شود.
وی همچنین از مدیرعامل جدید ایزوایکو خواست تصویرذهنی و سازمانی ایزوایکو را نزد ذینفعان ارتقا دهد و بر توجه به مسائلی از جمله انتقال تکنولوژی، ساخت داخل، اهمیت توجه به منابع انسانی و ساماندهی مطالبات تاکید کرد.
انتهای پیام/
نظر دهید